|
JÄRJESTÖKOULUTUS |
Tausta? |
|
Olen
toiminut useamman vuosikymmenen erilaisissa järjestöissä
ja luonnollisesti nähnyt ja kokenut monenlaista. Olen
toiminut niin rivijäsenenä kuin vapaaehtoistyöntekijänäkin,
palkattuna työntekijänä, ammattijohtajana ja
luottamustehtävissä niin puheenjohtajana kuin jäsenenä.
Järjestökoulutuksessani ammennan tästä laajasta
kokemuksestani. |
Aiheita? |
|
Järjestötyö
ja vapaaehtoisten rooli on muuttunut ja
luottamushenkilöiltä vaaditaan toisenlaista
aktiivisuutta ja vastuunottoa kuin aikaisemmin.
Monenlaisia kysymyksiä ja yhteisen pohtimisen aiheita
on ilmassa: mikä on jäsenen rooli, miten toimin
palkatuille työntekijöille esimiehenä kaikkine
uusine velvoitteineen, miten jaksan innostua ja ottaa
vastuuta, miten jaetaan tehtäviä järjestökentässä,
miten tulla toimeen erilaisten ihmisen kanssa yhteisen
hyvän saavuttamiseksi, miten markkinoida järjestöä
ja huolehtia verkostosuhteista. |
|
Olen
vetänyt järjestöissä koulutuksia teemoina mm.
kehityskeskustelu, vuorovaikutustaidot,
luottamushenkilön rooli, vapaaehtoisten motivaatio,
työntekijöiden jaksaminen, auttamistyön perusteet,
esimiesroolin selkeytys, ryhmänohjaajan alkeet, järjestötyön
uudet haasteet ja pelot ja niin edelleen. Aiheet
vaihtelevat järjestön omien tarpeiden mukaan ja löytyvät
yhteisesti keskustellen. Usein edes koulutuksen
tilaaja ei tarkkaan tiedä, mikä on koulutukseen
osallistujien tarve, vaan koulutukseen lähdetään
hyvinkin puhtaalta pöydältä. Usein järjestöissä
on tärkeää, että niin vapaaehtoiset kuin työntekijätkin
saavat puhua heille tärkeistä ja mieltä painavista
asioista turvallisesti ulkopuolisen kouluttajan
ohjauksessa. |
Koulutustapa? |
|
Työtapani
järjestökoulutuksessa on keskusteluun auttava,
yhteiseen pohdiskeluun yllyttävä ja järjestöväen
omaan asiantuntemukseen uskova. En tule kertomaan
totuuksia ylhäältä käsin, vaan rohkaisen
aktiivisesti koulutettavia itseään löytämään
ratkaisuja pulmiin ja avoimiin kysymyksiin. Tönin
liikkeelle ja otan tarvittaessa tilanteen napakasti
haltuuni, mutta jaksan myös kuunnella herkällä
korvalla ja esittää kysymyksiä. Käytän sopimuksen
mukaan apunani keskusteluun auttavia kevyitä
toiminnallisia menetelmiä ja lyhyitä miniluentoja.
Tavoitteeni on pyrkiä löytämään yhdessä
koulutettavien kanssa ratkaisuja käsillä oleviin
haasteisiin. |
|
Koulutus
voi olla yhden päivän mittainen ja tarpeen mukaan
jonkin ajan kuluttua lisäksi puoli päivää, jolloin
tarkennetaan opittua
ja arvioidaan ensimmäisen koulutuspäivän jälkeisiä
tuloksia. Pituus on täysin suunniteltavissa järjestön
tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Myös
viikonloppukoulutukset ovat mahdollisia.
|
|
|
|
 |
|
|